Pułapka na pieszego. To się może źle skończyć.

Ulica J. Kilińskiego w Słupsku – kierunek jazdy do ulicy H.Sienkiewicza (Przejście dla pieszych przed mostem naD Słupią)

Jest takie miejsce oznakowanego przejścia dla pieszych , gdzie wszystko jest oznakowane a pieszego dostrzec nie można. Pokaźne drzewo w skrajni jezdni a dodatkowo pniem i korzeniami niemal w kontakcie z pasami przejścia skutecznie zasłoni każdego pieszego który za tym drzewem stoi w oczekiwaniu na możliwość przejścia przez jezdnię na druga stronę . Pole obserwacji posiada ale tylko w kierunku ulicy Sienkiewicza. Obserwacja pojazdów przez pieszego możliwa jest tylko wtedy gdy pieszy stawia pierwszy krok już na jezdni.

Ten pieszy “bohater filmu” i zdjęć wykonanych z tego filmu na potrzeby tego wpisu – praktycznie z dość dużej odległości od postawienia kroku na tym przejściu jest niewidoczny albo prawie nie widoczny dla kierujących pojazdami w ruchu od kierunku ulicy Kaszubskiej. Zdjęcia poniższe dokładnie potwierdzają te tezę.

Za chwilę na tym przejściu (zdjęcie 1) znajdzie się człowiek , którego nie widać ale który jest zasłonięty drzewem (koło żółte na zdjęciu)

zdjęcie 1

Na zdjęciu nr 2 poniżej moment częściowego wyłonienia się pieszego zza drzewa ze zdjęcia nr 1.

zdjęcie 2

Na zdjęciu nr 3 tenże pieszy między słupkiem znaku pionowego ostrzegawczego a drugim drzewem na granicy z przejściem dla pieszych

zdjęcie 3

Na zdjęciu 4 pieszy chowa się za pniem drzewa

zdjęcie 4

Na zdjęciach 5 i 6 pieszy stoi za drzewem całkowicie niewidoczny dla kierujących od strony ul Kaszubskiej

zdjecie 5 i 6

Na zdjęciu 7 pieszy niespodziewanie wychyla się zza drzewa i bez chwili zastanowienia wkracza na przejście.

zdjecie 7

Na zdjęciu nr 8 pieszy bez wahania czyni pierwszy krok z chodnika na przejście

zdjecie 8

Na zdjęciu 9 pieszy zdecydowanie bez obserwacji kierunków postawił krok na jezdni

zdjęcie 9

Na 10 zdjęciu – udało się – może dlatego że kierujący pojazdem jechał z prędkościa 30 km/ h

zdjęcie 10

Bardzo mocno pieszych zaufał kierującemu który zobaczył pieszego wchodzącego na przejście gdy już jego pojazd znajdował się w odległości 0d 7 – 9 metrów od tego przejscia i jechał z prędkością około 30 km /h .

Według oznakowania jak niżej na zdjęciu – dopuszczalna prędkość na odcinku w którym znajduje się omawiane przejście wynosi do 50 km/h

Jeżeli kierujący niezależnie od tego kto nim będzie – wykorzysta na tym odcinku prędkość dopuszczalna 50 km/h. (jeżeli oceni sytuacje jak na zdjęciu nr 5 i 6) – to przypadku stwierdzenia zagrożenia ze strony nagle wchodzącego pieszego na jezdnię – będzie zmuszony do gwałtownej reakcji (awaryjnego hamowania) tak aby zatrzymanie pojazdu szczęśliwie nastąpiło przed przejściem i przed pieszym.

Każdy kierujący powinien wiedzieć że jadąc z prędkością 50 km/h – w czasie jednej sekundy pokonuje blisko 14 metrów. W tej konkretnej sytuacji kierujący mógł zauważyć pieszego (zagrożenie) dopiero z odległości 7- 9 metrów ( po ujawnieniu się zza drzewa). Czy wystarczy mu czasu na zatrzymanie pojazdu aby uniknąć potracenia.

Z obliczenia drogi hamowania w tej sytuacji wynika że kierujący formalnie mógł by zatrzymać pojazd na odcinku 29,6 metra z czego drga faktycznego hamowania (działania mechanizmów hamowania) wyniosła by 12,9 metrów a droga reakcji 16,7 metrów (droga reakcji to droga przebyta w czasie reakcji kierującego – 0,8 sekundy i czasu zadziałania hamulców.

Z powyższego obliczenia wynika prosty wniosek – kierowcy nie starczy czasu na zatrzymanie pojazdu przed pieszym.

Celem tego wpisu jest uwświadomienie pieszym że sytuacje na drodze, także nieprawidłowości w infrastrukturze drogowej w których kierujący nawet przestrzegając zasad ruchu drogowego może spowodować tragiczne zdarzenie w kontakcie z pieszym nawet jeżeli jest to oznakowane przejście tyle że dojście pieszego do tego przejścia jest bardzo niebezpieczne i wierzę że zarządca drogi (Prezydent Miasta Słupska) będzie miał podobny pogląd na to zagrożenie. Myślę zmiana relokacji tego przejscia (żeby nie drażnić ekologów) jest realna i nie bardzo kosztowna.

Póki co szanowni kierujący i piesi – piesi na przejściu oznkowanym maja pierwszeństwo przed pojazdami a kierujący przed przejściem mają obowiązek zmniejszyć prędkość i zachować szczególną ostrożność

Możliwość komentowania Pułapka na pieszego. To się może źle skończyć. została wyłączona
Facebook
Facebook
SOCIALICON